Diagnoza czynników chroniących i czynników ryzyka oraz zachowań ryzykownych wśród uczniów szkół artystycznych.

Korzyści

1

Zrozumienie obowiązków szkoły wynikających z Rozporządzenia MEN w zakresie diagnozy czynników ryzyka i ochronnych.

2

Umiejętność stosowania narzędzi diagnostycznych adekwatnych do specyfiki szkół artystycznych.

3

Rozwijanie kompetencji w zakresie analizy danych i wyciągania praktycznych wniosków.

4

Nabycie umiejętności opracowania harmonogramu działań wychowawczo-profilaktycznych.

5

Wzmocnienie świadomości nauczycieli w zakresie wczesnego rozpoznawania i reagowania na zachowania ryzykowne.

Opis

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, każda szkoła artystyczna ma obowiązek corocznego przeprowadzenia diagnozy czynników chroniących i czynników ryzyka, w tym zachowań ryzykownych związanych z używaniem substancji psychoaktywnych. Prawidłowo zrealizowana diagnoza pozwala na rzetelne określenie potrzeb uczniów, ich środowiska oraz realnych zagrożeń, a w konsekwencji – na opracowanie skutecznego programu wychowawczo-profilaktycznego.

Szkolenie skierowane jest do dyrektorów, pedagogów, psychologów oraz nauczycieli szkół artystycznych. Uczestnicy dowiedzą się, jak przeprowadzić diagnozę zgodnie z wymaganiami prawnymi, jak analizować wyniki i na ich podstawie przygotować harmonogram działań wychowawczo-profilaktycznych odpowiadający specyfice środowiska artystycznego.

Program szkolenia

  • Wprowadzenie i krótkie omówienie specyfiki szkół artystycznych jako kontekstu wychowawczo-edukacyjnego.
  • Definicje: czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania ryzykowne.
  • Przegląd najważniejszych modeli teoretycznych i kategorie czynników:
  • Indywidualne
  • Rodzinne
  • Szkolne
  • Społeczne i kulturowe
  • Zachowania ryzykowne wśród młodzieży szkolnej
  • Definicja i kategorie zachowań ryzykownych (używanie substancji psychoaktywnych, ryzykowne zachowania seksualne, zachowania agresywne, autoagresja, uzależnienia behawioralne – np. social media, gry).
  • Specyfika w szkołach artystycznych: perfekcjonizm i wypalenie, zwiększone ryzyko depresji i zaburzeń odżywiania, zależność poczucia własnej wartości od sukcesów scenicznych, podatność na porównania i ocenę zewnętrzną.
  • Narzędzia i metody diagnozy
  • Planowanie działań profilaktycznych i wspierających
  • Podsumowanie szkolenia i sesja Q&A

Polecane szkolenia dla rady pedagogicznej

MASZ PYTANIE ZWIĄZANE Z TYM SZKOLENIEM?

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

W razie jakichkolwiek pytań zachęcam do kontaktu

Poznaj nasze serwisy zewnętrzne

Baza nauczycieli

Społeczna inicjatywa
Grupy Eko-Tur

dowiedz się więcej
Edurada

Portal dla
zaangażowanych
w edukację
- dla pasjonatów
nauki i rozwoju

dowiedz się więcej
Primopsyche

Niepubliczna poradnia
psychologiczno
- pedagogiczna

dowiedz się więcej

Śledź nas